برزخ دالان رستاخیز

مجموعه پژوهش های قرآنی با عنوان شناسنامه پارسایان با قلم دکتر فرهاد ترابی، دکترای علوم و قرآن و حدیث و معاون نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های استان البرز منتشر شد.

به گزارش روابط عمومی پویش ملی در بهشت؛ مجموعه پژوهش های قرآنی با عنوان شناسنامه پارسایان با قلم دکتر فرهاد ترابی، دکترای علوم و قرآن و حدیث و معاون نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های استان البرز منتشر شد.

قسمت بیست و دوم: برزخ، دالان رستاخیز

«حَتَّى إِذا جاءَ أَحَدَهُمُ الْمَوْتُ قالَ رَبِّ ارْجِعُونِ؛ لَعَلِّي أَعْمَلُ صالِحاً فيما تَرَكْتُ كَلاَّ إِنَّها كَلِمَةٌ هُوَ قائِلُها وَ مِنْ وَرائِهِمْ بَرْزَخٌ إِلى‏ يَوْمِ يُبْعَثُونَ» (مومنون/۱۰۰) هنگامى كه مرگ هر يك از آنان فرا رسد مى ‏گويد: پروردگارا! مرا باز گردانيد! شايد من در آنچه وا نهاده ‏ام، (بتوانم) كارى نيكو انجام دهم؛ هرگز! اين سخنى است كه او گوينده آن است و پيشاروى آنان تا روزى كه برانگيخته گردند، برزخى خواهد بود.

 لحظه های پایانی زندگی دنیوی، و هنگامه جان سپاری[احتضار] آدمی و کنار رفتن پرده ها، دالان برزخ به روی تازه وارد، گشوده می شود. جان سِتانی برخی از انسان های نیک رفتار، با سلام و احترام همراه است، و آنان را فرشتگان کارگزار با شکوه و شوکت به بهشت در آورند: «الَّذينَ تَتَوَفَّاهُمُ الْمَلائِكَةُ طَيِّبينَ يَقُولُونَ سَلامٌ عَلَيْكُمْ ادْخُلُوا الْجَنَّةَ بِما كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ» (نحل/۳۲)؛ و در برابر آنها، برخی دیگر، هنگامه احتضار، لحظه های تلخ و دشواری را تجربه می کنند، و با دیدن پیکرواره[تجسم] و چکیده رفتارهای زشت و پلید خود، که گاهی تا آخرین ثانیه های عمر خویش، ادامه داشته است، چونان سرشت دنیوی خود، از راه فسانه و فریب وارد می شوند، که ما کار بد نمی کردیم. پس ای خدای من، مرا به سرای پیشین دنیا بازگردان، تا در بزرگراه راستان گام بردارم، و از نیکان روزگار باشم! شگفتا که بانگی برآید که هرگز، اینان اگر بازگردند، شاید که چند روزی خوب بودن را به تن بمالند، ولی دیری نخواهد گذشت که: «وَ لَوْ رُدُّوا لَعادُوا لِما نُهُوا عَنْهُ وَ إِنَّهُمْ لَكاذِبُونَ» (انعام/۲۸)؛ و اگر بازگردانده شوند، به همان چيزهايى كه از آن نهى شده بودند، باز مى ‏گردند و بى‏ گمان آنان دروغ پردازند». پس به آنان نهیب زنند که ای ستم پیشگان، به دالان های دوزخ درآیید، و جاودانه در آنجا بمانید که باشگاه گردنکشان، بد جایگاهی است. «الَّذينَ تَتَوَفَّاهُمُ الْمَلائِكَةُ ظالِمي‏ أَنْفُسِهِمْ ..... فَادْخُلُوا أَبْوابَ جَهَنَّمَ خالِدينَ فيها فَلَبِئْسَ مَثْوَى الْمُتَكَبِّرينَ» (نحل/۲۸)

کد خبر 9748

برچسب‌ها

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.