نیت در نگاه اسلامی

در پی برگزاری مراسم هفتگی زیارت عاشورا دردانشگاه اراک، روزدوشنبه 16 تیرماه،معاونت نهاد دانشگاه اراک، حجت الاسلاموالمسلمین دکتر امامی فر، طی سخنرانی، (نیت در نگاه اسلامی ) را برای حاضرین تبیین کردند.

متن این سخنرانی به شرح زیر است:

((

بسم‌الله الرحمن الرحیم

نیت و عمل در فرهنگ اسلامی همانند نرم‌افزار و سخت‌افزار می‌باشد، اگر نرم‌افزار نباشد سخت‌افزار به کار نمی‌آید البته سخت‌افزار خاص هم باید موجود باشد که نرم‌افزار مفید بتواند روی آن نصب شود. نیت یعنی انگیزه نهایی شما از کاری که انجام می‌دهید، یعنی شما چه غرضی درنهایت برای کاری که می‌کنید را دنبال می‌کنید؟ شهرت، پول، راحتی، خدا؟ ارزش کار انسان درنهایت به این است که هدف نهایی او چیست.برای امتیازهای داخل دانشگاه می‌آیم، یا دیدار با همکاران می‌آییم؟ یا فقط برای خدا می‌آییم و لو اینکه کسی هم نبیند. یک‌راه برای اینکه نیت و انگیزه خود را بشناسیم و خود را امتحان کنیم که چقدر مخلص هستیم، این است که بررسی کنیم ببینیم اگر پاداش در کار نبود، اگر امتیازی نبود، اگر دلایل دیگر نبودند، بازهم حاضر بودیم آن کار را انجام دهیم؟ مثلاً در زیارت اربعین اگر با دوستانمان همراه نبودیم ،اگر پذیرایی اربعین نبود، اگر شرایط سخت‌تر بود، بازهم به زیارت می‌رفتیم؟ دومین نکته در مورد نیت در فرهنگ اسلامی این است که می‌دانیم نیت کار خوب ارزش کار خوب را دارد ولو اینکه به انجام و عمل نرسد، مثلاً می‌خواهیم برویم مشهد درراه  یا قبل از حرکت مشکلی پیش می‌آید نمی‌توانیم برویم،  ثواب آن زیارت برای ما نوشته می‌شود .گاهی شنیده می‌شود که نیت عمل بد گناه نیست. خوب است توضیحی در ین مورد بدهیم. در آیه 19سوره نور خداوند متعال می‌فرمایند:

((إِنَّ الَّذِينَ يُحِبُّونَ أَنْ تَشِيعَ الْفَاحِشَةُ فِي الَّذِينَ آمَنُوا لَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ فِي الدُّنْيَا وَالْآخِرَةِ ۚ وَاللَّهُ يَعْلَمُ وَأَنْتُمْ لَا تَعْلَمُونَ))کسانی که دوست دارند که کار بد در جامعه اسلامی اشاعه پیدا کند،برای آنها عذاب بزرگی است

 در جای دیگر (3). و عن أمير المؤمنين عليه السلام: ان الراضى‏ بفعل‏ قوم‏ كالداخل فيه معهم‏  نهج البلاغة (للصبحي صالح)، ص: 500

نیت اگر بد باشد عقاب دارد در حقیقت خود فعل ادامه نیست است. نیت مانند مروارید داخل صدف می‌ماند، پوسته هرچقدر هم قشنگ باشد اگر داخل صدف مروارید سالم نباشد ،ارزشی ندارد. در نمازی که می‌خوانیم که پنج رکن دارد، یک از ارکان نیت است، در هر عملی نیت از بین برود عمل هم بی‌ارزش است، در نماز نیت از بین برود نماز باطل است در روزه اگر نیت برگردد روزه باطل می‌شود و لو اینکه چیزی هم نخورده باشیم یا مبطلات روزه را انجام نداده باشیم .لذا برای همین است که روایت داریم در آخرت یکسری افراد را  بعد از حساب‌وکتاب به‌طرف جهنم می‌برند درحالی‌که آن‌ها سؤال می‌کنند ما اعمال بسیاری انجام داده‌ایم و مشکل آن‌ها همین نیت در این اعمال بوده است، به آن‌ها گفته می‌شود شما برای چیز دیگری اعمالتان را انجام می‌دادید، شهرت، پول، ... و یا رضای دیگران را شریک در رضای خدا قرار دادید.))

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دروس برگزیده

هوش هیجانی

ارتباط موثر با همسر

رابطه بین فردی

چگونه مادری شایسته باشیم

سواد رسانه ای

 مثبت اندیشی

 حل تعارض در زندگی مشترک

مدیریت استرس

خودباوری و اعتماد به نفس

تفکر انتقادی

مدیریت زمان

خودآگاهی

مهارت های ارتباطی همسران

کد خبر 10645

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.