سخنرانی مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری پیرامون ازدواج آسان در روز ازدواج

حجت الاسلام والمسلمین دکتر مهدوی اطهر درروز ازدواج حضرت علی علیه السلام و حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها پس از برگزاری مراسم هفتگی زیارت عاشورا، ضمن تبریک این روز عزیز نکاتی پیرامون ازدواج آسان مطرح نمودند.متن سخنرانی ایشان به شرح زیر است:

((ازدواج این دوبزگوار در آن زمان  درشرایط خاصی انجام گرفت، اولا پیامبر به  خواستگارهای دیگر حضرت زهرا سلام الله علیها جواب رد دادند که  تعداد آنها بسیار هم زیاد بوده است و دلیل این بزگوار هم کفو نبودن آنان با دخترشان بود که  این نشانه ی اهمیت کفویت درامر ازدواج است .

نکته دوم مهریه این ازدواج است، مهریه دخت پیامبر،سید زنان اهل عالم در این ازدواج را هرطور حساب کنیم کمتر از 5 سکه امروزی می شود، بیشتراز این مقدار نیست با رعایت عرف و تورم در جامعه امروزی هم حساب کنیم همان 14 سکه بیشتر نمی شود.

مهر برای جلب رضایت است نشانه ارزش و جایگاه دختر نیست،.دریک روایت از پیغمبرنقل شده است،پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم یک جوانی  را دیدند در احوالات عاشقان بود، دور خودش می چرخیدحالش خوب نبود، پیامبر علت را از ایشان سوال فرمودند، عرض کرد می خواهم  به خواستگاری دختری  بروم شرایطش را ندارم پیامبر همان لحظه با آن جوان برای خواستگاری به خانه دختر رفتند، وقتی پیامبر خواستند صیغه  عقد را بخواند برای مهراز پسر سوال کردندو بعد فرمود برو با این انگشترآهنی که در دست داری یک هدیه تهیه کن به عنوان مهریه بیاور ،انگشترجوان آهنی  هم بود ارزش مادی زیادی هم نداشت. چرا ؟چون مهریه بهانه ایست برای وصال نه اینکه الان در دوران ما مهریه سنگین بهانه ای شده برای سخت تر کردن شرایط ازدواج ، وقتی  اسلام میگوید وظایف دینی در بعد اجتماعی سخت تر است به خاطر همین موضوعات است. تا نماز خواندن، تا روزه گرفتن سخت نیست؛، راحت میشود خواند، راحت می شود گرفت اما آیا اسلام را میتوانیم در بعد اجتماعی رعایت کنیم؟ امام(ره) فرمودند: یک درصد دین این بخش فردی است 99 درصد هم بعد اجتماعی است، همین موضوعات را شامل می شود.تازه نمازهایمان هم کامل نیست، عبادات فردی راهم درست انجام نمیدهیم.

البته این ازدواج تلخی هایی هم داشت یکی از آن ها نبود حضرت خدیجه سلام الله علیهاست، مادردر مراسم ازدواج دختر نبود،ودیگری  مهریه معنوی که خدا وند در این وصال قرار داد، که در کربلا برفرزندان این دو بزرگوار غصب شد.

والسلام علیکم ورحمت الله و برکاته))

نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه اراک

پویش ملی#در-بهشت

 

 

 

دروس برگزیده

هوش هیجانی

ارتباط موثر با همسر

رابطه بین فردی

چگونه مادری شایسته باشیم

سواد رسانه ای

 مثبت اندیشی

 حل تعارض در زندگی مشترک

مدیریت استرس

خودباوری و اعتماد به نفس

تفکر انتقادی

مدیریت زمان

خودآگاهی

مهارت های ارتباطی همسران

کد خبر 10672

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.