از یاد رفتگان رستاخیز

مجموعه پژوهش های قرآنی با عنوان شناسنامه پارسایان با قلم دکتر فرهاد ترابی، دکترای علوم و قرآن و حدیث و معاون نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های استان البرز منتشر شد.

به گزارش روابط عمومی پویش ملی در بهشت؛ مجموعه پژوهش های قرآنی با عنوان شناسنامه پارسایان با قلم دکتر فرهاد ترابی، دکترای علوم و قرآن و حدیث و معاون نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های استان البرز منتشر شد.

قسمت بیست و یکم: از یادرفتگان رستاخیز

«وَ نَحْشُرُهُ يَوْمَ الْقِيامَةِ أَعْمى؛ قالَ رَبِّ لِمَ حَشَرْتَني‏ أَعْمى‏ وَ قَدْ كُنْتُ بَصيراً؛ قالَ كَذلِكَ أَتَتْكَ آياتُنا فَنَسيتَها وَ كَذلِكَ الْيَوْمَ تُنْسى(طه/۱۲۶و او را به روز رستاخیز، نابینا برانگیزیم؛ مى‏ گويد: پروردگارا، چرا مرا نابينا برانگیختی، با آنكه بينا بودم؟ مى ‏فرمايد: همان طور كه نشانه‏ هاى ما بر تو آمد و آن را به فراموشى سپردى، امروز همان گونه فراموش مى ‏شوى.

به هر روی، داستان زندگی این جهانی او پایان می یابد، و به زیستگاه ناشناختۀ دیگری، کشانده می شود؛ ولی در آن جهان، خود را نابینا می یابد، و آنجا که جهان راستی ها و حقایق است، چنین فضایی برای او که چشم پاکِ حقیقت بین نیاز دارد، تاریک و سیاه است. در این هنگام می پرسد: ای پروردگار، چرا مرا نابینا به صحنۀ رستاخیز آوردی؟ با این که در دنیا دو چشم بینا داشتم، و همه چیز را می دیدم. پاسخ می شنود: آری، در دنیا، دیدگانی داشتی پرفروغ که همه دیدنی ها را می دیدی، ولی هیچ وقت، چشم حقیقت بین خود را نگشودی، و پس زمینۀ درخشان کیهان و انسان[ آفاق و انفس] را که همه هستی را از حضور خود پر کرده است، ندیدی، و یا نادیده انگاشتی. به دیگر سخن، آن روزها که چهره واقعی خود را با نقطهْ قلم های اعمال و رفتار، بر روی تابلوی سپید جان، می نگاشتی، خود، قلم چشم نگار، به دست نگرفتی، و از نقطه چین دیدگان حق بین، به غفلت، روی برتافتی، و ناگزیر، امروز چشم جان بین نداری که بتوانی ببینی. «کَلا إنَهًم عَن رَبِهِم یَومَئذ لَمَحجًوبون» (مطففین/۱۵)

شیر بی دم و سر و اشکم که دید؟            ***           این چنین شیری خدا کی آفرید؟

کد خبر 9551

برچسب‌ها

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.