وحی فرازنای شناخت و شعور

مجموعه پژوهش های قرآنی با عنوان شناسنامه پارسایان با قلم دکتر فرهاد ترابی، دکترای علوم و قرآن و حدیث و معاون نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های استان البرز منتشر شد.

به گزارش روابط عمومی پویش ملی در بهشت؛ مجموعه پژوهش های قرآنی با عنوان شناسنامه پارسایان با قلم دکتر فرهاد ترابی، دکترای علوم و قرآن و حدیث و معاون نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های استان البرز منتشر شد.

    قسمت شانزدهم: وحی، فرازنای شناخت و شعور

«وَ الَّذينَ يُؤْمِنُونَ بِما أُنْزِلَ إِلَيْكَ وَ ما أُنْزِلَ مِنْ قَبْلِك‏»؛ و كسانى كه به آنچه بر تو و به آنچه پيش از تو فرو فرستاده‏اند، ايمان دارند.

چهارمین ویژگی پروائیان، ایمان به وحی و پیامبری است؛ اینان بر این باورند که پاسخگویی به همه نیازهای گوناگون بشر، تنها با خردورزی و دانش های اکتسابی تجربی و فلسفی ممکن نیست. پاسخ به چونی و چرایی زندگی، از کجایی، به کجایی، چرا بودن، چگونه بودن، چیستی انسان، چگونگی شناخت رفتارهای خوب از بد، چرایی خوب بودن و بد نبودن، شناخت قلمرو کردار نیک و بد، فهم ابدیت، و فهم امتداد زیبایی های رفتاری، درک ابدیت انسان و نامیرایی او، چرایی خوبیِ خوبی ها و بدیِ بدی ها، شناخت آرامش و قرارگاه آن. تنها در سایۀ وحی و دین ورزی می توان به چنین پرسش های بنیادین پاسخ گفت. وَ أَنْزَلَ اللَّهُ عَلَيْكَ الْكِتابَ وَ الْحِكْمَةَ وَ عَلَّمَكَ ما لَمْ تَكُنْ تَعْلَمُ وَ كانَ فَضْلُ اللَّهِ عَلَيْكَ عَظيما (نساء/۱۱۳)؛ خداوند چیزهایی از حکمت و دانش به تو آموخت که از هیچ راهی جز وحی، امکان چنین شناختی نبود.

وحی چیست؟

ابن فارس در بازنمایی واژه  وحی می نویسد: پیکره واو و ح و ی، بُنواژه ای است که بر رساندن پیامی پنهانی، یا آشکار به دیگری دلالت دارد» (معجم مقاييس اللغة ؛ ج‏6 ؛ ص93(

راغب نیز، در تبیین وحی می نویسد: وحی، به معنای اشاره سریع است که می تواند با سخنی رمزی و کنایی، یا تنها با صدا یا نوشتن باشد، یا این که با اشاره انگشت و چشم و آبرو باشد. به کلام الهی نیز، که به پیامبران فرستاده می شود، وحی گویند. (مفردات ألفاظ القرآن ؛ ص858(

بنابر این، وحی، پیامی نامحسوس و پنهانی و دور از چشم و فهم دیگران است. پس غریزه و الهام و هدایت تکوینی را نیز، در برمی گیرد.

پیام غریزی: «وَ أَوْحى‏ رَبُّكَ إِلَى النَّحْلِ أَنِ اتَّخِذي مِنَ الْجِبالِ بُيُوتاً» (نحل/۶۸)

 الهام: «وَ أَوْحَيْنا إِلى‏ أُمِّ مُوسى‏ أَنْ أَرْضِعيهِ» (قصص/۷)

هدایت تکوینی: «وَ أَوْحى‏ في‏ كُلِّ سَماءٍ أَمْرَها» (فصلت/۱۲)

پیام رسالی: «وَ كَذلِكَ أَوْحَيْنا إِلَيْكَ قُرْآناً عَرَبِيًّا لِتُنْذِرَ أُمَّ الْقُرى‏ وَ مَنْ حَوْلَها» (شوری/۷)

کد خبر 8755

برچسب‌ها

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.