انفاق نردبان آسمان

مجموعه پژوهش های قرآنی با عنوان شناسنامه پارسایان با قلم دکتر فرهاد ترابی، دکترای علوم و قرآن و حدیث و معاون نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های استان البرز منتشر شد.

به گزارش روابط عمومی پویش ملی در بهشت؛ مجموعه پژوهش های قرآنی با عنوان شناسنامه پارسایان با قلم دکتر فرهاد ترابی، دکترای علوم و قرآن و حدیث و معاون نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های استان البرز منتشر شد.

قسمت پانزدهم: انفاق، نردبان آسمان

«وَ مِمَّا رَزَقْناهُمْ يُنْفِقُونَ»؛ و از آنچه روزیشان کردیم، هزینه می کنند

واژه إنفاق کنارگذاشتن بخشی از دارایی و هزینه کرد آن است. (مفردات ألفاظ القرآن،819؛ معجم مقاييس اللغة ؛ ج‏5 ؛ ص454)؛ و واژه رِزْق، به معنای دهِش، پاداش، بخشش و بهره و روزی جاری است. (مفردات ألفاظ القرآن، ص351)

ویژگی سوم پرواپیشگان، هزینه پردازی [انفاق] و کمک رسانی از همه دارایی های مادی و معنوی خود به نیازمندان است. بنا بر این، پروائیان [متقین] از چنین منش جوانمردانه ای برخوردارند که از همه موهبت ها و داشته های خود، در یاری رساندن به بینوایان جامعه دریغ نمی دارند. آنان نه تنها از دارایی های مالی خویش، بلکه از سرمایه های اجتماعی خود مانند آبرو و جایگاه اجتماعی، و اندوخته های دانش و خرد، و توان جسمانی خویش، و هر آنچه که در کمند قدرت آنان است، برای تهیدستان و نیازداران هزینه می کنند. این هزینه کرد تنها با یک انگیزه گوهرین انجام می یابد، و آن خشنودی خداست. «إِنَّما نُطْعِمُكُمْ لِوَجْهِ اللَّهِ لا نُريدُ مِنْكُمْ جَزاءً وَ لا شُكُوراً» (انسان/۹)

نیز، کاربرد لطیف مِمَّا رَزَقْناهُمْ خود یک بینش و جهان بینی توحیدی است، و آن این است که سرچشمه همه سرمایه های مادی و معنوی انسان، کان بی کران خداوندی است و بس، و او برای چند روزی به رسم امانت نزد ما سپرده، تا از آن، سرمایه ای همیشگی و ماندگار، و نردبانی به سوی آسمان بیافرینیم: «إِلَيْهِ يَصْعَدُ الْكَلِمُ الطَّيِّبُ وَ الْعَمَلُ الصَّالِحُ يَرْفَعُه‏» (فاطر/۱۰)

نیز، این ویژگی، گوهرۀ جان را از زشتی بخل و تنگ چشمی و خودبینی پیراسته می کند، و آن را به زیور گرانمایۀ بخشندگی و جوانمردی می آراید؛ و جهانی که فراعنۀ ماکیاولیست و قَراونۀ تکاثرگرای معاصر، بر مبنای اصالت قدرت و تنازع بقا مدیریت می کنند، با این اصل والای انسانی، ساختار ظالمانۀ چنین جهانی ترک بر می دارد، و امیدی برای همگرایی و دردمندی همگانی فراهم می کند، و نشان می دهد که انسان و انسانیت هنوز زنده است، و از ژرفای جان نفس می کشد.

پیش از این، در این زمینه، در پژوهۀ  مدل زندگی مومنانه، پیرامون آیۀ «وَ الَّذينَ هُمْ لِلزَّكاةِ فاعِلُونَ» (مومنون/۴) نوشتاری، به روشنی و بسندگی گفته آمد.

کد خبر 8724

برچسب‌ها

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.