سرچشمه خشوع

مجموعه پژوهش های قرآنی با عنوان شناسنامه پارسایان با قلم دکتر فرهاد ترابی، دکترای علوم و قرآن و حدیث و معاون نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های استان البرز منتشر شد.

به گزارش روابط عمومی پویش ملی در بهشت؛ مجموعه پژوهش های قرآنی با عنوان شناسنامه پارسایان با قلم دکتر فرهاد ترابی، دکترای علوم و قرآن و حدیث و معاون نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های استان البرز منتشر شد.

قسمت سیزدهم: سرچشمه خشوع

نماز که راز و نیاز ویژه نمازگزار با پروردگار سمیع است، پرده سرای امن الهی به شمار است، از این روی، اهریمنان را بدان بارگاه رازگویی و نیازخواهی بنده و مولا راهی نیست. پس فرصت را غنیمت باید شمرد، و در پرتو آن، از درگاه خلوت دوست، یاری و یاوری خواست، تا دشواری های زندگی کاسه ی صبرمان را لبریز نگرداند، که: إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْراً (شرح/۶)ٰ؛ و دیگر آن که خشوع نتیجه هدایت ویژۀ الهی است که پیش نیاز برخورداری از آن، تکاپوی خالصانه و ناب بنده در راهیابی به حلقه بندگی خاص پروردگار است: «وَ الَّذينَ جاهَدُوا فينا لَنَهْدِيَنَّهُمْ سُبُلَنا وَ إِنَّ اللَّهَ لَمَعَ الْمُحْسِنينَ» (عنکبوت/۶۹)

در ادامۀ آیه، خاشعان را کسانی می داند که قیامت را باور دارند، یا دست کم، در گمانشان بیمی از آخرت و حساب و کتاب و بهشت و دوزخی وجود دارد، و رهاورد چنین ترس و پروایی، خاکساری و درون شکنی است. الَّذينَ يَظُنُّونَ أَنَّهُمْ مُلاقُوا رَبِّهِمْ وَ أَنَّهُمْ إِلَيْهِ راجِعُونَ (بقره/۴۶) «همان كسانى كه مى ‏دانند با پروردگار خود ديدار خواهند كرد؛ و به سوى او باز خواهند گشت».‏

بر بنیاد گزارش هایی مستند، در روزهای سفر عارف بالله، سید هاشم موسوی حدّاد به تهران، آیت الله شهید مطهری، دیداری با ایشان داشتند. در آن نشست، سید حداد از شهید مطهری می پرسد: شما چگونه نمازتان را [با حضور قلب] به جا می آورید؟ ایشان در پاسخ می گوید: با توجه و دقت در معانی اذکار نماز، حدّاد فرمودند: پس تو کِی نماز می خوانی؟ در نماز توجه ات به خدا باشد و بس، توجه به معانی نکن. (نک: حسینی تهرانی، روح مجدد، ص)

نیز، از نابغه شرق، جناب پورسینا گزارش کرده اند که: در فهم مسأله ای چهل بار موشکافی کردم، و نتوانستم بفهمم، ولی وضو ساختم و دو رکعت نماز گزاردم، آنگاه آن مسأله برایم روشن شد. ( نک: رخشاد، در محضر علامه طباطبایی، ص371)

کد خبر 8592

برچسب‌ها

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.