درون شکنی زمینه پیروزی

مجموعه پژوهش های قرآنی با عنوان شناسنامه پارسایان با قلم دکتر فرهاد ترابی، دکترای علوم و قرآن و حدیث و معاون نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های استان البرز منتشر شد.

به گزارش روابط عمومی پویش ملی در بهشت؛ مجموعه پژوهش های قرآنی با عنوان شناسنامه پارسایان با قلم دکتر فرهاد ترابی، دکترای علوم و قرآن و حدیث و معاون نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های استان البرز منتشر شد.

قسمت دوازدهم: درون شکنی زمینه پیروزی

نماز، دارای جانمایه ای لبریز از شورانگیزی و تپندگی است که از آراستگی و برساختگی برونی نیز برخوردار است. این فریضه با داشتن پاره هایی[اجزا] چون رکوع و سجود، تندیسی از فروتنی و خاکساری است، و نیز، هر روزگی و همیشگی، و بویژه، بایستگی صبحگاهی اش که ناگزیر دمسازِ با خواب شیرین نباشد برای گروهی بسیار، انجام چنین عبادتی، سنگین می نماید، «وَ إِنَّها لَكَبيرَةٌ»، و تنها کسانی می توانند چنین بار سنگینی را بر دوش کشند، و آن را بر پا دارند که دارای انگیزشی والا و درون شکنی ای ژرف با عنوان خشوع باشند. زیرا نماز خودشکنی است، و در کارزار با دشمن درونی و نفس سرکش، سخت نیازمند خاکساری و افتادگی درونی در برابر خدای بزرگ هستیم. اگر خداوند در نبرد با دشمن بیرونی فرمود: هر چه در توان دارید، از سازو برگ و بسیج نیروها و سلاح های پیشرفته فراهم آورید: «وَ أَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّة» (انفال/۶۰)، در جنگ درونی نیز، می فرماید: با دلی شکسته و جانی افتاده و رخساری اشگ آلود، به محراب نیاز بایستید، تا بتوانید بار سنگین نماز را بر دوش کشید: «وَ إِنَّها لَكَبيرَةٌ إِلاَّ عَلَى الْخاشِعينَ»؛ پس سازو برگ کارزار بیرونی، آهن فروزان، و سلاح جنگ درون، آهِ سوزان است. (نک: آملی، تسنیم، ج۴، ص۱۷۲)

                    خوشا نماز و نیاز کسی که از سرِ درد         ***         به آبِ دیده و خونِ جگر طهارت کرد

علامه طباطبایی در بازنمایی این آیه می نویسد: «اين كه فرموده: از شکیبایی و نماز براى کارهای دشوار و گرفتاری های خود كمك بگيريد، براى اين است كه در حقيقت ياورى جز خداى سبحان نيست، در پیش آمدهای کمرشکن و کارهای سنگین، ياور انسان، ایستادگی و خويشتن دارى اوست، بدین گونه که پایداری کرده، و پیوستگی خود را با خدا استوار ساخته، از ژرفای دل به سوى او روى آورد، و اين همان شکیبایی و نماز است، و اين دو بهترين دست آویز براى پيروزى است، چون شکیبایی، هر گرفتاری و يا پیشامد بزرگی را كوچك و ناچيز مى‏ كند، و نماز كه روی آوردن به خدا، و پناه بردن به او است، گوهرۀ ايمان را زنده مى‏ کند، و به آدمى مى ‏فهماند: كه به جايى تكيه دارد فناناپذیر، و به ریسمانی دست برده پاره نشدنى.

کد خبر 8345

برچسب‌ها

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.