نماز یاور دل شکستگان

مجموعه پژوهش های قرآنی با عنوان شناسنامه پارسایان با قلم دکتر فرهاد ترابی، دکترای علوم و قرآن و حدیث و معاون نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های استان البرز منتشر شد.

به گزارش روابط عمومی پویش ملی در بهشت؛ مجموعه پژوهش های قرآنی با عنوان شناسنامه پارسایان با قلم دکتر فرهاد ترابی، دکترای علوم و قرآن و حدیث و معاون نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های استان البرز منتشر شد.

قسمت دهم: نماز یاور دل شکستگان

«وَ اسْتَعينُوا بِالصَّبْرِ وَ الصَّلاةِ وَ إِنَّها لَكَبيرَةٌ إِلاَّ عَلَى الْخاشِعينَ» (بقره/۴۵) «از شكيبايى و نماز يارى جوييد. و به راستى اين [كار] گران است، مگر بر فروتنان [درون شکنان]»

خضوع، به معنای فروتنی در پیکره فرد است. پس فروتنی ساختاری و بیرونی به شمار آید، و ممکن است با انگیزه های نهفتۀ فرد دمساز نباشد؛ ولی خشوع، داستان دیگری دارد، و فروتنی در آن، درونی و از ژرفای جان می جوشد، و از این روی، سازگار با ریاکاری نیست. (نک: جوادی آملی، تسنیم، ج4، ص164) پس چنین می سزد که در برابریابی فارسی، خشوع را درون شکنی، و خضوع را برون شکنی بنامیم. واژه صبر نیز، به معنای:  «الإمساك في ضيق» (مفردات ألفاظ القرآن ؛ ص474)؛ تاب آوری در تنگناها؛ یا به عبارتی، تاب آوردن در برابر چیزی که جان آدمی از آن بیزار است.

در این کریمه، با نگاه به این که زندگی دنیوی انسان با سختی ها و دشواری ها خوگیر و همراه است، راهکاری معناگرایانه برای گذر از این تنگناها پیشنهاد داده شده است: شکیبایی، و نماز و نیاز.

 کلیدواژگان آیه، صبر و نماز است، ولی نمازی که تاج خشوع بر سر نهاده باشد. بنابر این، نمازی در این کارزار همیشگی، کارساز و کارگر است که با درون شکنی نمازگزار سرشته باشد.

طهارت ار نه به خون جگر کند عاشق        ***        به قول مفتی عشق اش درست نیست نماز 

برپایی نماز، نخستین برنامه راست قامتان

هنگامی که خدایاران سررشتۀ حکومتی را به دست می گیرند، برپایی نماز در جامعه را – چه به شکل نماز آدینه و چه جماعت روزانه از نخستین برنامه های دولت خویش قرار می دهند، چنان که می فرماید: «وَ    لَيَنْصُرَنَّ اللَّهُ مَنْ يَنْصُرُهُ إِنَّ اللَّهَ لَقَوِيٌّ عَزيزٌ؛ الَّذينَ إِنْ مَكَّنَّاهُمْ فِي الْأَرْضِ أَقامُوا الصَّلاةَ وَ آتَوُا الزَّكاةَ وَ أَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَ نَهَوْا عَنِ الْمُنْكَرِ وَ لِلَّهِ عاقِبَةُ الْأُمُورِ» (حج/۴۱   «قطعاً خدا به كسى كه او را يارى مى‏كند، يارى مى‏دهد، چرا كه خدا سخت نيرومند شكست‏ناپذير است. همان كسانى كه چون در زمين به آنان توانايى دهيم، نماز برپا مى‏دارند و زكات مى‏دهند و به كارهاى پسنديده وامى‏دارند، و از كارهاى ناپسند باز مى‏دارند، و فرجام همه كارها از آنِ خداست».

برپایی نماز، پرداخت زکات، نهادینه کردن ارزش ها، و خاموش کردن گلخن زشتی ها، از برنامه های راهبردی خداباوران – هنگامی که به قدرت می رسند – به شمار آید. این ویژگی همه صالحان و مومنان در درازنای تاریخ تا روز رستاخیز است.

کد خبر 7834

برچسب‌ها

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.