تقوی کلید گشایش در زندگی

مجموعه پژوهش های قرآنی با عنوان شناسنامه پارسایان با قلم دکتر فرهاد ترابی، دکترای علوم و قرآن و حدیث و معاون نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های استان البرز منتشر شد.

  به گزارش روابط عمومی پویش ملی در بهشت؛ مجموعه پژوهش های قرآنی با عنوان شناسنامه پارسایان با قلم دکتر فرهاد ترابی، دکترای علوم و قرآن و حدیث و معاون نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های استان البرز منتشر شد.

   قسمت پنجم:  تقوی، کلید گشایش در زندگی

  «وَ مَنْ يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجاً* وَ يَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لا يَحْتَسِبُ»(طلاق/2و3)« و هر كس از خداوند پروا كند (خداوند) براى او درى مى‏گشايد؛ و به او از جايى كه گمان نمى‏برد، روزى مى‏دهد».

    خداپروایی، افزون بر آن که در دنیا، بینش فراحسی معنوی در نهان آدمی می افرازد، از نظر اجتماعی و اقتصادی نیز، پاداش های فراوانی به ارمغان می آورد. واژه مَخْرَج به معنای گریزگاه (آذرنوش، فرهنگ معاصر عربی فارسی، ص۱۶۱) به مفهوم آزادراهی است که بن بست ندارد؛ و این پاداش خداوند در این زندگی پیچیده کنونی، برای کسانی که بخواهند سالم زندگی کنند، بسیار امیدبخش است.

   نیز، با نگاه به این که واژه مَخْرَج در این آیه، رهیده و مطلق آمده است، برون شدن از هر بن بست و تنگنایی را در بر می گیرد؛ چه دنیوی باشد، و چه اخروی، مادی باشد، یا معنوی. ممکن است این خروج، رهایی از بن بست های معنوی چونان کفر و تردید و تاریکی های تو در توی جهل و سرگشتگی باشد: «وَ يُخْرِجُهُمْ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَى النُّورِ بِإِذْنِهِ وَ يَهْديهِمْ إِلى‏ صِراطٍ مُسْتَقيمٍ» (مائده/۱۶)؛ و یا خروج از وحشتناک ترین بن بست زندگی در جهان آخرت باشد: «وَ إِنْ مِنْكُمْ إِلاَّ وارِدُها كانَ عَلى‏ رَبِّكَ حَتْماً مَقْضِيًّا؛ ثُمَّ نُنَجِّي الَّذينَ اتَّقَوْا وَ نَذَرُ الظَّالِمينَ فيها جِثِيًّا» (مریم/۷۱-۷۲)؛ آنجا که همگان به آبشخوران دوزخ درآیند: خوبان و بدان، و تنها پروا پیشگان رهایی یابند، و ستم کردگان و نگونساران، با خواری به دوزخ درآیند؛ هم چنین، برون شد از جهل و کوردلی در این جهانی و آن جهانی: «يَجْعَلْ لَكُمْ فُرْقانا»؛ «َوْ تَرَى الْمُؤْمِنينَ وَ الْمُؤْمِناتِ يَسْعى‏ نُورُهُمْ بَيْنَ أَيْديهِمْ وَ بِأَيْمانِهِمْ» (حدید/۱۲)؛ «وَ يَجْعَلْ لَكُمْ نُوراً تَمْشُونَ بِهِ» (حدید/۲۸)؛ نوری که با روشنایی اش، شاهراه هدایت در دنیا، و بهشت در آخرت را  به روی ما می گشاید. «وَ لَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرى‏ آمَنُوا وَ اتَّقَوْا لَفَتَحْنا عَلَيْهِمْ بَرَكاتٍ مِنَ السَّماءِ وَ الْأَرْض‏» (اعراف/۹۶) و برکات و نعمت های آسمان و زمین را به روی ما باز می کند، ابر و باران، باد و برف، رویش و خیزش، امنیت و سلامت، کار و بار، همه و همه، با کلید تقوا حاصل آید.  

  خداوند متعال در آیه دیگری می فرماید: «وَ مَنْ يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَلْ لَهُ مِنْ أَمْرِهِ يُسْراً؛ ذلِكَ أَمْرُ اللَّهِ أَنْزَلَهُ إِلَيْكُمْ» (طلاق/۴و۵)؛ «و هر كه از خداوند پروا كند براى او در كار وى آسانى پديد مى‏آورد؛ اين فرمان خداوند است كه به سوى شما فرو فرستاده است»‏.

  از برکت تقوی، کارهای ما در دنیا نیز، گشایش یابد، و دسترسی به نیازها و خواسته ها، از جزئی ترین آنها گرفته، تا بزرگترین، آسان شود، و به اصطلاح، امروزی ها، کارها خود به خدایی ردیف شود. این ها همه، تنها با یک حرکت شاهمات به دست آید، و این ظرفیت بالای باور نکردنی، تنها در یک انگیزه و کردار نهفته است، و آن، احترام نهادن به باید و نبایدهای پروردگار متعال، یعنی، تقواست.

  نیز، میوه شیرین اقتصادی تقوی، روزی های سرشاری است که در رشتهْ مهره های چرتکه نمی گنجد، و به زندگی ما برکت و نشاط می بخشد. «وَ يَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لا يَحْتَسِبُ»، و این افزون بر درآمدهایی است که با تلاش و برنامه ریزی به دست می آوریم، و سرشاخه های آن در چارچوب خرد و دانش بشری قرار می گیرد.

کد خبر 6893

برچسب‌ها

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.