تقوی، چراغ روشن بینی

   به گزارش روابط عمومی پویش ملی در بهشت؛ مجموعه پژوهش های قرآنی با عنوان شناسنامه پارسایان با قلم دکتر فرهاد ترابی، دکترای علوم و قرآن و حدیث و معاون نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های استان البرز منتشر شد؛

   قسمت چهارم:  تقوی، چراغ روشن بینی

  «يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا إِنْ تَتَّقُوا اللَّهَ يَجْعَلْ لَكُمْ فُرْقانا» (انفال/۲۹)؛ ای مؤمنان، اگر از خدا پروا کنید، برایتان [چراغ] روشن بینی برافرازد [برافروزد].

  این کریمه از عرفانی ترین آیات قرآنی است. زیرا امیدی در دل های پاکباخته ی مؤمنان پدید آورد تا با زدون تیرگی های درونی، و صیقل دادن آیینه ی دلشان، روشن بینی حاصل آید، و در نتیجه، بدون هیچ تردیدی، راست راهی از کژراهه، چونان ماه شب چهارده، برایشان بازشناخته گردد.

          جمال یار ندارد نقاب و پرده، ولی         ***             غبار ره بنشان تا نظر توانی کرد

 

   احمدبن فارس در بازنمایی واژه  فُرْقان می نویسد:  الفاء و الراء و القاف أُصَيلٌ صحيحٌ يدلُّ على تمييز و تزييلٍ‏ بين شيئين. من ذلك‏ الفَرْق‏: فرق‏ الشعر.... و الفُرْقانُ‏: كتاب اللَّه تعالى‏ فَرَقَ‏ به بين الحقِّ و الباطل. و الفُرْقان‏: الصُّبح، سمِّى بذلك لأنه به‏ يُفْرق‏ بين اللَّيل و النَّهار، و يقال لأنَّ الظُّلْمة تتفرَّق‏ عنه».

 «پیکره فاء قاف راء  بُنواژه ای است به معنای بازشناخت و جدا انگاری؛ و فرق سر از همین ریشه است؛ و فُرْقان، نام دیگر قرآن است، به معنای این که با قرآن میان حق و باطل جدایی می افتد؛ و باز به معنای صبح هنگام است، زیرا میان شب و روز جدایی می افکند؛ یا این که تاریکی از روشنایی جدا می شود».   (معجم مقاييس اللغة ؛ ج‏4 ؛ ص493).

         صوفی بیا که آینه صاف است جام را     ***       تا بنگری صفای میِ لعل فام را

  بیشتر تفسیرنویسان بر آنانند که این فرقان، نوری است در دلها که با وجود آن، حق و باطل، و درست و نادرست از یکدیگر بازشناخته می شود، ( طبرسی، مجمع البيان، ج‏4، ص825) و در گیرودار فتنه ها که حق و باطل در هم آمیزند- سردرگمی و تردید زدوده گردد.

 پس، اگر آیینه دلهای ما، با پاسبانی از حریم آن، از گرد و غبارهای ناراستی و کژتابی پاکیزه بماند، و با توبه نصوح، زنگارهای کهنه غفلت و گناه از چهره ی پری وَش سدره نشین جانمان پالاییده شود، آنگاه می توان گفت:

                    چشم دل باز کن تا جان بینی      ***        آنچه نادیدنی است، آن بینی

    و باز، سخنگوی رسمی خداوندگار کیهان و اورنگ، قرآن کریم، هشدار داده است که:

    «كَلاَّ بَلْ رانَ عَلى‏ قُلُوبِهِمْ ما كانُوا يَكْسِبُونَ؛ كَلاَّ إِنَّهُمْ عَنْ رَبِّهِمْ يَوْمَئِذٍ لَمَحْجُوبُونَ» (مطففین/۱۴)

     «نه چنين است، بلكه آنچه مرتكب مى‏شدند، زنگار بر دل هايشان بسته است. زهى پندار، كه آنان در آن روز، از پروردگارشان سخت در حجاب اند».

کد خبر 6855

برچسب‌ها

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.