تقوی ترازوی برتری

مجموعه پژوهش های قرآنی با عنوان شناسنامه پارسایان با قلم دکتر فرهاد ترابی، دکترای علوم و قرآن و حدیث و معاون نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های استان البرز منتشر شد؛

به گزارش روابط عمومی پویش ملی در بهشت؛ مجموعه پژوهش های قرآنی با عنوان شناسنامه پارسایان با قلم دکتر فرهاد ترابی، دکترای علوم و قرآن و حدیث و معاون نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های استان البرز منتشر شد؛

  قسمت سوم:   تقوی، ترازوی برتری

       پس از شناخت اجمالی تقوی، بایسته است در خصوص جایگاه آن در مجموعه اخلاق و  فرهنگ  قرآنی سخن بگوییم. آیه «يا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْناكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَ أُنْثى‏ وَ جَعَلْناكُمْ شُعُوباً وَ قَبائِلَ لِتَعارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَليمٌ خَبيرٌ» (حجرات/13)

  « اى مردم! ما شما را از يك مرد و زن آفريديم و شما را تيره ‏ها و قبيله‏ ها قرار داديم تا يكديگر را بشناسيد؛ (اينها ملاك امتياز نيست،) گرامى‏ ترين شما نزد خداوند با تقواترين شماست؛ خداوند دانا و آگاه است ».

  در این آیه، تقوی برترین ملاک ارزشمندی در میان همه ملتها و نژادهای گوناگون دانسته شده است. مردم جهان در درازنای تاریخ، پیوسته تلاش کرده اند تا فرازمندی و بزرگی خود را به گونه ای به رخ سایر ملتها بکشند، و در این فخرفروشی و برتری جویی، خون میلیون ها انسان بی گناه بر زمین ریخته، و شهرهای بسیاری به ویرانی کشیده شده است. هم چنین، در میان تک تک انسان ها نیز، این برتری جویی به شکل های مختلف خودنمایی کرده، و هر یک فراخور حال و موقعیت فردی و اجتماعی خود، کوشش می کنند با هر وسیله و بهانه ای به این برتری جویی فطری خویش پاسخ دهند. در این گیرودار، بیشتر مردم از توانمندی های مادی و دنیوی خود بهره می جویند تا پیشتازی و پیروزی خود را در این رقابت بی امان، بر کرسی نشانند: گروهی با ثروت و سرمایه، دسته ای با دانش و مدرک، عدّه ای با زیبایی و خوش اندامی، برخی با تیره و طایفه، و سرانجام، مردمی با قدرت و شهرت؛ امّا پروردگار بزرگ جهان هستی نهیب می زند: «بَلْ تُؤْثِرُونَ الْحَياةَ الدُّنْيا؛ وَ الْآخِرَةُ خَيْرٌ وَ أَبْقى‏» (اعلی/17)؛ ليكن [شما] زندگى دنيا را بر مى‏گزينيد؛ با آنكه [جهان‏] آخرت نيكوتر و پايدارتر است»؛ و با روشنی و رسا، بهترین گروه های انسانی را شناسایی می کند: بهترینِ شما، هشیارترینِ شماست. هوشیاری در پاسداری از گوهر شاهوار انسانی: جام جهان نمای امانت پروردگار [إنا عرضنا الأمانه... فحملها الإنسان...]، مروارید تاج نشان فرخنده نام [فتبارک الله أحسَنُ الخالِقین]، و آیینه داری طلعت یار [إنی جاعِلٌ فی الأرضِ خَلیفه]؛ هر که تقوا پیشه کند، و از امانت گرانسنگ خدادادی پاسبانی کند، چنین کسی برترینِ انسان هاست.

کد خبر 6815

برچسب‌ها

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.