تبیین نقش مردم در سیاست‌گذاری‌های جامعه

مدرسه علوم انسانی جهش با همکاری دانشگاه فرهنگیان استان زنجان نشست تخصصی تبیین نقش مردم در سیاست گذاری های جامعه را برگزار کرد.

به گزارش روابط عمومی پویش ملی در بهشت؛  نشست تخصصی با موضوع «مردم سالاری دینی : تبیین نقش مردم در سیاست گذاری های جامعه»؛ با حضور دکتر سید زین العابدین صفوی با توجه به در پیش بودن سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا ، اولین نشست مدرسه علوم انسانی جهش ، وابسته به دبیرخانه کرسی‌های آزاد اندیشی دانشگاه فرهنگیان ، با موضوع « مردم سالاری دینی و نقش مردم در سیاستگذاری‌ها » به میزبانی مدیریت امور پردیس های استان زنجان به صورت مجازی برگزار شد.

در این نشست علمی دکتر سید زین العابدین صفوی ، عضو هیئت علمی گروه معارف اسلامی دانشگاه علوم پزشکی زنجان ، با اشاره به بحث قدیمی سازگاری دین و مردم سالاری و دموکراسی گفت: دین امری مقدس و مبانی بر وحی و برخی گزاره های مقدس است و اگر ثابت شود چیزی در دین آمده ، امری مقدس و غیرقابل مناقشه خواهد بود.

ایشان با اشاره به دو دیدگاه که یکی معتقد است دین در هیچ مقوله ای ساکت نیست و درباره جزیی ترین مسایل اظهارنظرکرده ، پس نمی تواند درباره حکومت و زمامداری نظری نداشته باشد ؛ و دیدگاه دیگر که می گوید دین دخالت دارد به این نحو که دین امر حکومت را به مردم واگذار کرده : لا یُغَیّرُ اللهُ ما بِقَومٍ حتّی یُغَیِّروا ما بِأَنفُسِهِم ، گفت: حضرت علی (ع) مردم را ناظر می‌دانست و هیچگاه نفرمود من هر چه میگویم پیروی کنید و کمک کار من باشید با اینکه معصوم بود.

امام در پذیرش خلافت و ریاست جامعه خواست مردم را تعیین کننده می دانست : لَوْ لَا حُضُورُ الْحَاضِرِ وَ قِیَامُ الْحُجَّةِ بِوُجُودِ النَّاصِرِ وَ مَا أَخَذَ اللَّهُ عَلَى الْعُلَمَاءِ أَلَّا یُقَارُّوا عَلَى کِظَّةِ ظَالِمٍ وَ لَا سَغَبِ مَظْلُومٍ لَأَلْقَیْتُ حَبْلَهَا عَلَى غَارِبِهَا وَ لَسَقَیْتُ آخِرَهَا بِکَأْسِ أَوَّلِهَا وَ لَأَلْفَیْتُمْ دُنْیَاکُمْ هَذِهِ أَزْهَدَ عِنْدِی مِنْ عَفْطَةِ عَنْزٍ « اگر حضور فراوان بیعت کنندگان نبود ، و یاران حجّت را بر من تمام نمى کردند ، و اگر خداوند از علماء عهد و پیمان نگرفته بود که برابر شکم بارگى ستمگران، و گرسنگى مظلومان، سکوت نکنند ، مهار شتر خلافت را برکوهان آن انداخته، رهایش مى ساختم، و آخر خلافت را به کاسه اوّل آن سیراب مى کردم، آنگاه مى دیدید که دنیاى شما نزد من از آب بینى بزغاله اى بى ارزش تر است».

در اینجا امام (ع) هدف از تشکیل حکومت را برپایی عدالت معرفی می کند. لذا ما باید به دنبال تحقق عدالت باشیم. چه در مردم سالاری دینی و چه در مردم سالاری غیردینی اصل عدالت است. اینکه گفته می‌شود هدف انبیا وکسب قدرت بود باید گفت پس از آن چه؟ هدف انسان سازی است. الا ایها ، نقش مردم در حکومت دینی نظارت است. نکته عجیب این است امام برای پذیرش حکومت شرط می‌گذارد و می گوید اگر میخواهید من ریاست بر شما را بپذیرم باید بر من نظارت کنید.

بر بیت المال نظارت کنید. این تأکیدی است بر شفافیت مالی. این نظارت عمومی و کلی است و منطبق بر اصل امر به معروف و نهی از منکر است. مردم حاکمان ر به معروف امر می کنند. سیستم نیاز به نظارت عمومی و مردمی دارد هرچند فرد حاکم معصوم باشد. علی (ع) می‌گوید با من مثل شاهان برخورد نکنید و از چاپلوسی در نزد من بپرهیزید. یک تفکر انحرافی در زمان بنی امیه و بنی عباس ترویج شد وآن اینکه حکومت معصوم است.

یعنی یک قداستی برای تشکیلات حکومت قایل شدند و اجازه نقد و اعتراض به مردم نمی‌دادند. در جمهوری اسلامی طبق مبانی امام (ره) و مقام معظم رهبری، کسانی که اشکالات سیستم را بیان می‌کنند و خواستار اصلاح آن هستند باید ورد تشویق و حمایت قرار بگیرند. تجربه ملتها نشان می دهند هر چند مردم هم اشتباه می کنند اما اشتباها حکومتها بزرگتر و خطرناک تر است. دموکراسی می گوید مسئول وکیل است ولی اسلام می گوید مسئول ولی است اما نظارت هایی هم گذاشته است. دکتر صفوی در پایان با اشاره به خون‌هایی که برای برپایی نظام جمهوری اسلامی داده شده، گفت: ما در جاهایی اشتباهاتی داشته ایم و نباید همه را به گردن مردم بیندازیم. ولایت فقیه اصلی عقلایی است: یعنی حاکمیت متخصص .

حکومت مدعی عدل باید از انتقاد استقبال کند حتی از انتقاد دشمنان . گاهی دیده می شود مسئولان جمهوری اسلامی وقتی پشت میز هستند گوش شنوا ندارند اما این طرف میز که می آیند گوش شنوا پیدا می کنند. این به خاطر آن است که قدرت مستی آور است. در بعضی از آنها سیستم اشاعره را به عینه می بینیم. در شوراها صاحبان نگاه اشاعره به حکومت، با اینکه متخصص هستند نگاه شان به دهان رئیس است تا نظری مخالف با نظر او ابراز نکنند. در تفکر اشعری در باره اعمال خداوند به اصل «لا یُسألُ عمّا یُفعَلُ» اعتقاد دارند اما شیعه این را نمی پذیرد. اما صادق (ع) می‌فرماید: درباره علل اعمال خدا بپرسید تا توضیح دهم. ما این را درباره خداوند داریم اما درباره مسئولان کمتر به آن می پردازیم.

این ضد قرادادهای فی مابین حاکمیت و مردم، قانون اساسی و فطرت ما است. باید سؤال شود و اشتباها اصلاح شود. در این برنامه دکتر علی محمدی، معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه فرهنگیان طی سخنان کوتاهی، ضمن ابراز خرسندی از حضور در اولین نشست تخصصی در رابطه با انتخابات، گفت: برگزاری کرسی های زاد اندیشی را از مطالبات اصلی مقام معظم رهبری است و دانشگاه فرهنگیان باید در این زمینه پیشقدم باشد و نشست امروز یک گام عملی در این جهت است.

وی با اشاره به ضرورت برگزاری چنین نشست‌هایی به ویژه وقتی موضوع مهمی چون انتخابات را در پیش است، افزود: همکاران من در مدیریت امور اجتماعی از سال گذشته و با شیوع ویروس منحوس کرونا مدرسه علوم انسانی جهش را در راستای ساحت های تعلیم و تربیت به صورت مجازی و با هدف ترویج و برگزاری کرسی های آزاد اندیشی راه اندازی کردند به لطف خدا سال گذشته چندین مدل موفق از این نشست‌ها را شاهد بودیم که مورد اقبال و توجه جامعه عظیم دانشگاه فرهنگیان قرار گرفت. نشست فرصت های اربعین با حضور دکتر رجبعلی دوانی و تشکیل دانشگاه مجازی اربعین به مدت دو ماه (با بیش از 14 هزار مخاطب و با محورهای تشکیل موکب‌های اربعین، تشکیل هیأت‌های عزاداری و مشارکت درکمک‌های مؤمنانه)، یا نشست مربوط به بیانیه گام دوم انقلاب و یا برگزاری راهیان نور به صورت مجازی بخشی از این برنامه‌ها بود.

با توجه به استقبال استان‌ها از طرح مدرسه علوم انسانی جهش و برای تداوم فعالیت‌ها با وجود محدودیت‌های کرونا، چهار برنامه بهاره، تابستانه، پاییزه و زمستانه جهش پیش بینی و طراحی شده است که طرح بهاره اختصاص دارد به ایجاد شور و نشاط انتخاباتی که امروز اولین نشست آن با حضور استاد ارجمند جناب آقای دکتر صفوی برگزار می‌شود. این مدرسه در فصول دیگر با موضوعات قرآنی و هنری و ... به کار خود ادامه خواهد داد.

وی در پایان سخنان خود ضمن تأکید بر مشارکت حداکثری در انتخابات، بستر سازی برای تحقق این مشارکت را از وظایف معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه بر شمرد و گفت: معیار ما در انجام این مهم ملاک‌هایی است که مقام معظم رهبری تبیین فرمودند و ما باید آن‌ها را پیاده سازی کنیم. دانشگاه فرهنگیان وابسته به جریان و گروه خاصی نیست بلکه ما بستر را فراهم م کنیم همه دل سوزان و دغدغه مندان نظام مقدس جمهوری اسلامی تا هر کسی به کاندیدای مورد علاقه خودش رای دهد.

هدف نا امید کردن دشمن هست و در این زمینه دانشجو معلمان ما با بیش از 1500 تشکل و نشریات متعدد و دغدغه مندی های دینی و انقلابی که دارند می توانند نقش آفرین باشند. همچنین بسیج دانشجویی، بسیج اساتید و تشکل‌های اساتید هم در این راستا نقش خیلی مهمی بر عهده دارند و می توانند به ما کمک کنند. تحقق تحول سند بنیادین و گام دوم انقلاب باید از مطالبات اصلی دانشجویان ما در این نشست ها باشند.

در ابتدای این برنامه دکتر کمال اوجاقلو ضمن خیر مقدم و تشکر از قبول دعوت و حضور دکتر زین العابدین صفوی در این برنامه، از معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه فرهنگیان و کارشناسان فرهنگی و اجتماعی در استان‌ها و پردیس‌ها به خاطر فراهم کردن زمینه برگزاری این قبیل برنامه‌ها ابراز قدردانی کرد.

وی با اشاره به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، برجسته کردن ساحت‌های ششگانه تعلیم و تربیت در این سند را از نکات خیلی مهم آن برشمرد و گفت: یکی از آن ساحت‌ها، ساحت تعلیم و تربیت اجتماعی و سیاسی است و برگزاری این نشست‌‎ها با آن ساحت تربیتی ارتباط تنگاتنگی دارد.

دکتر اوجاقلو با بیان اینکه برگزاری کرسی های آزاد اندیشی مرتبط با گزاره‌های ارزشی نظام تعلیم و تربیت جمهوری اسلامی ایران است که در این سند آمده، افزود: یکی از این گزاره ها صیانت از وحدت ملی و انسجام اجتماعی با محوریت هویت مشترک اسلامی-ایرانی است که در مشارکت اجتماعی متبلور می شود و مشروعیت بخش نظام سیاسی است. انتخابات یکی از عرصه های مهم مشارکت اجتماعی است که ما باید در این راستا قدم برداریم.

یکی دیگر از گزاره‌های این سند، معلم به عنوانی مربی و الگوی دانش آموز است و از رسالت های دانشگاه فرهنگیان تربیت شهروندانی مشارکت جو است و این امر صرفاً در کلاس درس محقق نمی شود. لذا یکی از اقدامات مؤثر معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه در این راستا توسعه‌ تشکل‌های فرهنگی و اجتماعی، انجمن‌های اسلامی، نشریات و برگزاری نشست‌ها و کرسی های آزاد اندیشی است.

بر این اساس، این نشست با هدف تبیین مردم سالاری دینی و نقش مردم در سیاست‌گزاری‌های جمهوری اسلامی برگزار می‌شود. موضوع حضور و مشارکت مردم در نظام سیاسی کشور در اصل سوم قانون اساسی مورد تاکید قرار گرفته است. لذا امیدواریم در دانشگاه فرهنگیان معلمانی را تربیت کنیم که به درک بالایی از اهمیت مشارکت سیاسی و اجتماعی برسند و در تربیت دانش آموزان به این امر اهتمام ورزند. بخش پایانی این نشست به پرسش و پاسخ اختصاص یافت.

کد خبر 6437

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.