مجموعه شیوه‌نامه‌های برتر زندگی

به گزارش روابط عمومی پویش ملی در بهشت؛ مجموعه پژوهش های قرآنی با عنوان شناسنامه پارسایان با قلم دکتر فرهاد ترابی، دکترای علوم و قرآن و حدیث و معاون نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های استان البرز منتشر شد؛

شناسنامه پارسایان

خداوند مهرگستر را سپاس دارم که دیگر بار توفیقی دست داد، تا پیغام های زندگی ساز آخرین بسته ی هدایت اش را بازتابانیم و بینگاریم، و با زبان و ادبیاتی دیگر، سخن ساز کنیم.

در آستانه ی جشنواره بزرگ رمضان ایم، و ثمره شیرین و ماندگار فروبستن دهان، و زبان گشودن به راز و نیاز، تقوا [و خویش بانی] از پژواک کردارهای ناراست روزانه است. «يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيامُ كَما كُتِبَ عَلَى الَّذينَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ» (بقره/183)

ما نیز، به همین مناسبت فرخنده، فرصت را غنیمت شمرده، و در این شهر رمضان و بارگاه قرآن، همت گمارده، به بازنمود واژه  متقین، ویژگی های آنان، و مفهوم تقوی می پردازیم. در آغاز، از آغازین آبشخور  باکوره سوره بقره، جرعه ای به کام می گیریم، تا طلیعه ای فرا راهمان باشد و روشنگر تاریکی های دلمان.

خداوند حکیم می فرماید: «اين (آن) كتاب (است كه) هيچ ترديدى در آن نيست، رهنمودى براى تقوا پیشگان است».(بقره/۲)

بی تردید، قرآن کتاب هدایت است برای همه انسان ها: «هذا بَيانٌ لِلنَّاس‏» (آل عمران/۱۳۸)؛ و «نَذيراً لِلْبَشَرِ» (مدثر/۳۶) ٍو «إِنْ هُوَ إِلاَّ ذِكْرٌ لِلْعالَمينَ» (یوسف/۱۰۴)؛ «هُدىً لِلنَّاس»(بقره/۱۸۵). اکنون این پرسش رخ نماید که چرا در آیه نخست بقره، قرآن هدایت را ویژه متقین بر می شمارد؟ با این که به گفته شیخ شیراز: ، نیکان خود بزرگ و نیک روزند، و بدان را باید نیک داشت.

پاسخ آن چنین است که کسانی می توانند از هدایت قرآن بهره مند گردند که پذیرای آن بوده، و در جستجوی هدایت و رهیافتگی خویش باشند. به سخنی دیگر، آیه های قرآن نقشه ی مسیر درست زندگی را در همه عصرها، به همه انسان ها نشان می دهند، بی آن که تفاوتی میان گروه های مختلف وجود داشته باشد، ولی اگر شماری از انسان ها، این نقشه ی راه را خواندند و فهمیدند و پا در مسیر آن گذاشتند، به مقصد می رسند. «وَ الَّذينَ اهْتَدَوْا زادَهُمْ هُدىً وَ آتاهُمْ تَقْواهُمْ» (محمد/۱۷)؛ آنان که پذیرای هدایت شدند، و در راستای آن گام برداشتند، به لایه های دیگر هدایت راه می یابند، و روح تقوا در جان هایشان می نشیند.  

چون که در جان شد، جانْ دیگر شود   ***    جان چو دیگر شد، جهانْ دیگر شود

به بیانی دیگر، هدایت دارای لایه های گوناکونی است که می بایست پلکانی و منزل به منزل، پیموده شود. هدایت نخستین قرآن، به اصطلاح، ارائه طریق است، و تنها نشانی مسیر داده می شود، و سالک با پیمایش گام به گام آن ، طی طریق می کند؛ ولی اگر گام های اولیه برداشته شود، هدایت لایه های میانی، و به تدریج، با مراقبه شدیدتر، لایه های فوقانی آن، یکی پس از دیگری، با عیاربندی خلوص رهرو، به روی انسان گشوده می شود، و در حقیقت، زادَهُمْ هُدىً، پاداش رهروان پاک باخته، ایصال الی المطلوب است، و خداوند شکور، با رحمت خویش به کمک بنده سالک می آید، و خود، او را به سر منزل مقصود می رساند: «وَ الَّذينَ جاهَدُوا فينا لَنَهْدِيَنَّهُمْ سُبُلَنا وَ إِنَّ اللَّهَ لَمَعَ الْمُحْسِنينَ» (عنکبوت/۵۹) و متقین از این گروه اند.

کد خبر 6374

برچسب‌ها

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.