همراه شو ای رفیق در شب سیزدهم

در سیزدهمین شب ماه مبارک رمضان از سری برنامه های همراه شو ای رفیق با موضوع زمزم احکام استاد رمضانی پاسخگوی چندی از پرسش همراهان این برنامه بود.

به گزارش روابط عمومی پویش ملی در بهشت؛  استاد رمضانی در ابتدای برنامه  بیان کردند چون در ماه مبارک رمضان هستیم ابتدا  پاسخگوی سوالات  احکام مربوط به این ماه هستیم.

اولین سوال: فرار از روزه اگر شخصی عمدی مسافرت کند چه حکمی دارد؟

پاسخ : کسی که برای فرار از روزه ۲۲.۵ کیلومتر میرود ،طبق احکام  کارش کراهت دارد ولی نسبت به امر خداوند با مقایسه با فردی که عمدی روزه خود را (بدون طی ۲۲.۵ کیلومتر ) را میخورد مخالفت نکرده است.

و بعدا هم باید یک روز قضای آنرا بگیرد. در ضمن این کراهت تا روز ۲۳ ماه مبارک است و بعد از آن دیگر آن کراهت هم وجود ندارد.

دومین سوال: چرا با توجه به‌ اینکه ما یک کتاب به نام قرآن و چهارده معصوم داریم و استنباط احکام از قرآن و کلام اهلبیت هست با این حال در بعضی مسائل اختلاف فتوا وجود دارد؟

پاسخ: اول اینکه نظریه پردازی مختلف در اصول فقه و برداشتهای متفاوت از آیات و روایات اختلاف نظر در اسناد احادیث که قبول بشود یا نشود تمام اینا موجب اختلاف  فتوا میتونه بشه .

مانند بیماری که نزد دو پزشک میرود و آن دو ،دو روش متفاوت به او میدهند که به خاطر اختلاف برداشت علمی دو پزشک است .

دومین اینکه آنچه از اختلاف فتوا در مباحث  احکام است . (در واقع احکام یه اصولی داره یه فروع)این اختلاف در اصول احکام  آن نیست و در شاخه هایی از فروع است

مثال: همه علما میفرمایند نماز واجب است این اصل است نظر همه شان هم  همین است.و حال فرعی که به اصل برمی‌گردد مانند اینکه نماز مسافر ،شکسته است همه رساله ها هم دوباره همین  را میگویند .

حال شاخه ای که به این فرع برمیگردد اینجاست که اختلاف فتواها هست

مانند مسافر کیست:

طبق بیان مراجع تقلید (مقام معظم رهبری،آیت الله مکارم شیرازی  و آیت الله سیستانی)میفرمایند دانشجویی که ۴ سال میاد دانشگاه و هر هفته می آید و برمیگردد  اینجا وطن او محسوب میشه و نمازش کامل هست. در صورتی بعضی مراجع دیگر میگویند اینجا وطن او محسوب نمیشود سفر اولش نماز شکسته است و بعدا براساس اینکه اگه هفته یک مرتبه حداقل  بین وطن و دانشگاه رفت و آمد داشته به علت کثیرالسفری  نمازش کامل است و گرنه نمازش شکسته است .این در  مواقع شاخه ای از فروع بود.

طرح چند سوال توسط دانشجویان

 سوال اول: چکار کنیم در راه خدا ثابت قدم باشیم و گذر زمان اراده انسان را سست نکند؟

پاسخ: در مورد داشتن اراده قوی در راه خدا کسی که لقمه اش را پاک نگه دارد در مسیر سیروسلوک خیلی کمک میکند.

دومین عمل انجام واجبات و ترک محرمات و قرص و محکم در مسیر ولایت بودن  مارا میتواند  در مسیر سیر  وسلوک کمک کند.

سوال دوم : چگونه در نماز حضور قلب داشته باشیم؟

پاسخ :  اما در مورد کسب حضور قلب انسان اینکه که در طول روز دچار گناه نشود مخصوصا گناه زبان به خاطر اینکه زبان با روح و ذهن ما در ارتباط است.

مورد بعدی که قبل نماز وضوی با توجه گرفتیم و قبل نماز  در محراب نماز اندکی تامل کنیم، این طور روح کنترل می‌شود و در نماز آرام تر است.

کتاب اسرار نماز امام خمینی توصیه میشود .

سوال سوم: اگر کسی قبل اذان صبح نیت روزه نکند و در صبح و بعد اذان بخواهد روزه بگیرد حکم روزه اش چیست؟

پاسخ : در ماه مبارک رمضان یا اول ماه نیت میکنند  یا قبل اذان صبح .

اما اگر کسی اهل روزه نیست روزی عشقش میکشد یه دفعه روزه بگیرد بعد اذان صبح ،اینجا اشکال ندارد اگر چیزی نخورده باشد ،تا قبل از اذان ظهر میتواند نیت کند و  روزه ماه مبارک رمضان را بگیرد.

 

سوال چهارم : زکات عید فطر که باید پرداخت بشود الان که خودمان حقوق بگیر شدیم خودمان بیاد بدهیم ؟

پاسخ: زکات عید فطر مکمل روزه داری  است و اگر میخواهید روزه تان قبول بشود باید زکات فطریه  در روز عید فطر  پرداخت کنید. مبلغی که هر سال باید هر فردی قوت غالب مثلا برنج ۳ کیلو بدهد ( مبلغش را هرسال اعلام میکنند )

ولی اگر نانخور پدر هستید  ؛پدر باید زکات فطره شما را بپردازد.

آدرس برگزاری این برنامه در فضای مجازی https://www.skyroom.online/ch/cfuisf/nahad می باشد.

کد خبر 4393

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.