مردم شناسی دوران امیرالمومنین حضرت علی(ع)

در راستای اجرای برنامه های فرهنگی نهاد به مناسبت ماه مبارک رمضان در پنجمین برنامه پیام رمضان از حجت الاسلام دکتر افضلی عضو هیات علمی دانشگاه دعوت بعمل آمد.

به گزارش روابط عمومی پویش ملی در بهشت؛ در راستای اجرای برنامه های فرهنگی نهاد به مناسبت ماه مبارک رمضان در پنجمین برنامه پیام رمضان از حجت الاسلام دکتر افضلی عضو هیات علمی دانشگاه دعوت بعمل آمد.

حجت الاسلام دکتر افضلی ضمن تبریک لیالی قدر و تسلیت به مناسبت شهادت مولی الموحدین امیرالمومنین(ع) ماه رمضان را ماه نزول برکات و متعلق به امیرالمومنین(ع) دانستند و بحث خود را با توصیف اوضاع و احوال و اتفاقات دوران امام علی(ع)در سه خطبه تحت عنوان مردم شناسی از زبان آن حضرت بیان کردند.

ایشان گفتند:بعد از رحلت پیامبر(ص) تا به خلافت رسیدن امام علی(ع) 25 سال طول کشید که در این سال ها سه خلیفه ، ابوبکر، عمر، عثمان حکومت کردند. در این مدت اتفاقات زیادی افتاد و مردم از آن حالت معنوی که پیامبرایجاد کرده بود ، بسوی زوال رفتند و گروه های انحرافی زیادی چون منافقین، قاسطین و مارقین و ناکثین و... با هدف دنیاگرایی با فتوحات وبه دست آوردن غنائم و مادیات بوجود آمدند.

خلافت امام علی(ع) تقریبا 4سال و 8 ماه بطول انجامید که در تمام این دوران جنگ داخلی بوده و نهایتا به شهادت امام علی(ع) توسط خوارج ختم شد.

حضرت علی(ع) در سه خطبه مردم زمان خد را اینگونه معرفی می کند:

خطبه 27 نهج البلاغه تعجب می کنم و شگفتا از این همه غم و غصه قلب که می میرد و پر از غصه می شود و می بینیم گروه باطل بنی امیه که باطل هستد و دنبال حق نیستند در باطل خودشان متنفق هستند اما شما ای کسانی که مردنما هستید ولی مرد نیستید،در حق خودتان متفرق هستید.

خطبه 88 نهج البلاغه می فرمایند: چرا من تعجب نکنم از خطای این ملت .این فرقه هایی که بوجود آمدند نه پیروی از فرمان نبی(ص) می کنند و نه اطاعت از فرمان وصی و نه ایمان به غیب دارند و دائما درحال عیب جویی هستند و در شبهه ها می چرخند و در شهوات سیر می کنند. عملشان در شبهات و گشت و گذارشان در شهوات است و هرکس امام و رهبر خودش است.

خطبه 233 نهج البلاغه می فرماید: بدانید خداوند شما را مورد رحمتش قرار داد. شما در دوره ای قرار گرفتید که حق گویان بسیار کم هستند و زبان ها از راستگویی ناتوان است کسی که دنبال حق باشد مورد احترام قرار نمی گیرد و دائم با طعنه و کنایه مواجه است.

انگار همه دست به دست هم دادند که پایبند به گناه باشند و سازش کردند که برای خلاف حامی هم باشند در نتیجه جوان هایشان بد خو ، پیران گناهکار، دانشمندانشان دچار نفاق، دوستان در لباس خیانتکار ، کوچکترها به بزرگترها احترام نمی گذارند و ثروتمندان هوای 
فقیران را ندارند.

کد خبر 2108

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.