قرآن زندگی و بندگی

در راستای اجرای برنام های فرهنگی نهاد به مناسبت ماه مبارک رمضان در هفتمین برنامه پیام رمضان از حجت الاسلام دکتر علی اصغر زکوی عضو هیات علمی دانشگاه دعوت بعمل آمد.

به گزارش روابط عمومی پویش ملی در بهشت؛ در راستای اجرای برنام های فرهنگی نهاد به مناسبت ماه مبارک رمضان در هفتمین برنامه پیام رمضان از حجت الاسلام دکتر علی اصغر زکوی عضو هیات علمی دانشگاه دعوت بعمل آمد.
 

حجت الاسلام دکتر زکوی پیرامون بحث قرآن، زندگی و بندگی سخنرانی کردند و گفتند: قرآن بشر را به استوارترین راه هدایت کرده است و مشهود از قواعد زندگی است و الگوهایی را برای زندگی معرفی کرده است که بتوان آن را با بندگی خدا در آمیخت.

ایشان در تفسیر آیه 37 سوره مبارکه نور فرمودند: خداوند با نور خود کسی را که اراده کند و بخواهد هدایت می کند و ویژگی های کسانی که مشمول هدایت الهی می شوند را به شرح ذیل برشمردند:

1.انسان هایی که خدا و یاد او را در تمام فعالیت های زندگی خود حاضر می دانند و هیچ کار و فعالیتی آنان را از یاد خدا غافل نمی کند.

2. انسان هایی که نماز بپا می دارند و هرگز فعالیت شغلی و حرفه ای آنان مانع بجا آوردن این فریضه الهی نمی شود.

3. انسان هایی که زکات می پردازند و از خدمت به خلق دریغ نمی ورزند.

4. افرادی که ایمان قوی و قلبی به معاد دارند و معتقدند که انسان روزی پاسخگوی اعمال خود است و از روز قیامت خوف دارند.

قرآن از چنین انسان هایی به برجستگی یاد می کند . مصداق چنین مردانی حضرت علی(ع) است که حقیقتا وقف خدا بود. ایشان دوران زندگانی امیرالمومنین(ع) را در سه مرحله خلاصه کردند: 1. عصر حیات پیامبر و بعد هجرت2. دوران سکوت بعد از خلافت خلیفه اول تا خلیفه سوم 3. اصل خلافت ظاهری آن حضرت که تمام این دروان با سه کلید واژه همراه بود: جهاد ، صبر ، عدالت 

امیر المومنین (ع) هیچگاه از یاد خدا در هیچ مرحله از زندگی اش غافل نبود. همانطور که در نهج البلاغه فرمودند: اگر پرده غیب کنار رود بر یقین علی ذره ای افزوده نخواهد شد یعنی از لحاظ عرفانی به مرحله ای از یقین رسیده بودند که با این پشتوانه معنوی وقتی وارد میدان سیاست شد نسبت به قبل از آن هیچوقت اسیر اشرافی گری ، ثروت و شهرت نشد.

چند پیام از امیر المومنین (ع): زندگی با بندگی کردن تناقض ندارد2. وقتی در اوج معنویت به خلافت رسید هیچگاه نگفت چون معنوی و پارسا هستم به سیاست کاری ندارم 3. در نگاه امیر المومنین (ع) و عملکرد و سیره او توصیه می شود.
ایشان در خاتمه با تاسی از زندگی گهربار امام علی(ع) توصیه کردند: در انتخاب سیاست مردان کسانی را برگزینیم که همانند آن حضرت تقوی الهی داشته باشند و با پشتوانه معنوی به خلق کمک کنند.

 

کد خبر 2106

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.